Vertrek Sint Maarten 30 april 2023
Na 3 dagen voorbereidingen: inkopen, reparaties. inpakken
Zaterdag 6 mei. 16.00 uur. GPS Position 28º 25.873 N 53º 39.009 W, Logstand XXX
Afgelopen 24 uur verschillende windsnelheden en richtingen. Tot nu toe voldoende snelheid kunnen maken. Wij zien op de gribfiles ook dat de wind meer noordelijk zit en gaan daar heen.
Zondag 6 mei 16.30 uur. GPS Position 30º 58.532 N 52º 54.578 W Logstand 946.
Vandaag tikken we 1000 NM aan! Nog steeds voldoende wind, vanmiddag waarschijnlijk windstil. Koers is nog steeds noordelijk om snel wind op te pakken.
6 mei 2023 - week 1
Op maandag 30 april vertrokken we dan eindelijk onder professionele begeleiding van twee ervaren zeezeilinstructeurs (JP en Fer) gooiden we (Jos, Kees en Jan-Joost) de trossen los in Marina Fort Louis in Sint Maarten, aan de Franse kant. Na een aantal dagen van voorbereiding, veiligheidsinstructie, oefenen met de boot, hoeveel eten en drinken nemen we mee, hebben we voldoende brandstof en gas, is de Victoria is goede technische conditie, maar vooral vinden we elkaar leuk genoeg om samen ruim twee weken bij elkaar te zijn om de oversteek met succes te maken? Dit was de belangrijkste vraag van schipper JP voordat de trossen los gingen, daarna was er geen weg meer terug! Of we elkaar leuk genoeg vinden maken we ons ondertussen geen zorgen meer, het is mooie groep kerels, met verschillende achtergronden en met een gemeenschappelijke passie, namelijk zeezeilen. toch Kees?
De afgelopen dagen hebben met name in het teken gestaan van in het ritme komen van het wachtschema men dat was best een tough cookie om eerlijk te zijn je bioklok wordt flink opgeschud en niet alleen je bioklok, ook het slapen in je kooi schudt je lichaam flink op.
En dit allemaal onder erg warme temperaturen en veel klamheid aan dek en binnen (toch wel) maakt het een beste uitputtingsslag. En oh ja we kenden elkaar allemaal niet van te voren waarom deden we dit ook alweer? Om de ervaring, het zeilen, het avontuur hoeveel avontuur beleef je nog in je drukke bestaan tegenwoordig? Gewoon, even een paar weken terug naar de basis, naar jezelf. Er even tussenuit, tijd voor jezelf. Iedereen zeilt mee vanwege zijn eigen verhaal (of omdat het je baan is), maar al snel is de sfeer aan boord goed, erg goed zelfs. Er wordt flink gezeild, iedereen pakt zijn deel. Er wordt ook gekookt, af en toe gecleand, alles zonder mokken. Naast het zeilen, zijn de gesprekken fantastisch! Mooie verhalen, iedereen is aan het woord. En we mijmeren over van alles en nog wat, proberen het verschil tussen empathie en compassievol te doorgronden, tussen reflecteren en resoneren en dat alles met een flinke dosis humor. En zonder alcohol, want dat hebben we afgesproken niet te drinken tijdens de oversteek (maar goed ook, naast veiligheid (!), niet te doen met dit wachtschema.
We zijn gelukkig inmiddels enigszins gewend aan ons nieuwe ritme. We zijn zelfs bezig het wat te optimaliseren zodat je in een nacht net iets meer slaap kan pakken. De uitdaging voor de komende dag en is meer mijlen te maken (hebben best wat minder wind gehad), afgelopen nacht was té gek daarentegen! Onder dreiging van mogelijk regen en onweersbuien in de verte, om ons heen, met een mooie 4BF snelheid gemaakt met de Victoria, 11,7 knopen!!! Deinend en surfend de oceaangolven af. Is er iets mooiers te doen? Daarnaast zullen we ons de komende dagen moeten richten op het vangen van vis, we zijn namelijk door onze vleesvoorraad heen. En vegetarisch gaat het niet worden hier aan boord.
En persoonlijk vind ik dat we toe moeten naar ‘nick names’, maar dat is natuurlijk een ‘what happens on board, stays on board’ gevalletje. We zijn momenteel nog niet op de helft, dus hebben we nog tijd genoeg een vervolg te schrijven in dit Blog (is Zlog geen betere naam?).
We hebben ruim 850 NM gezeild, van de ruim 2.200 die ons te doen staan. Maar de ervaring is écht fantastisch, wat een avontuur, wat een mooi moment in ons leven.
Maandag 8 mei GPS Position 32º 57.072 N 51º 22.209 W Logstand 1092
Tot vanochtend goed kunnen zeilen. Nu is de wind op. De voorspelling geeft aan het eind van de dag weer wind. Gisteren een geelvintoni jn gevangen om de 1000 NM grens te vieren. Sfeer aan boord is goed en Victoria doet het prima. Accu’s laden op zowel motor als generator.
Dinsdag 9 mei GPS Position 34º 12.485 N 49º 14.759 W Logstand 1231
Afgelopen nacht en vanochtend goed kunnen zeilen in wind 15-20 kn.
Woensdag 10 mei GPS Position 35º 17.028 N 45º 24.323 W Logstand 143 5 NM
De wind is constant tussen 15-20 kn en we maken goede voortgang. Zaterdag en zondag is minder wind voorspelt dus waarschijnlijk nog 1 dag motoren. Sfeer aan boord is prima. Wat kleine klusjes, verder alles in orde. Nog 825 zm tot Horta en 950 tot Ponta Delgado
Donderdag 11 mei GPS Position 36°9.814'N 41°50.305'W Logstand 1620 NM
Nog een dag of 4 naar de Azoren, beetje afhankelijk van wanneer de wind weg valt. De verwachting is dat we tot vrijdag einde dag nog minstens 15 kn wind hebben en za/zo afnemend. Nu steeds gemiddeld 8 kn snelheid.
Vrijdag12 mei. GOS Position 36°45.626'N 38°44.842'W Logstand 1775 NM
Onze snelheid ligt tussen 6-7 kn. Vanmiddag neemt de wind af en moet de motor aan. Fajal nog ongeveer 450 NM te gaan. De nachten zijn vochtig en kil, overdag zonnig en aangenaam. Sfeer aan boord is prima.
Zaterdag 13 mei GPS Position 37°28.350'N 35°16.413'W Logstand 1942 NM
De wind is gebleven en het lijkt alsof we genoeg wind houden. Gisteren reparatie van het SB nav licht dat aangetast was door zout. Sfeer blijft onverminderd goed. Vanmiddag tikken we de 2000 NM aan.
Zondag 14 mei 13.20 UTC GPS Position 38°6.074'N 31°44.412'W Logstand 2123
Nog 150 NM naar Horta. ETA maandagochtend lokale tijd. We proeven de T-bone steak al :) Wind 10-15 kn, snelheid 6-8 kn. En de voorspelling is dat we deze wind houden.
Maandag 15 mei aangekomen op Horta :-)
Wat hebben 5 min of meer wildvreemden op een zeiljacht gemeen? In ons geval (en door de ogen van de schrijver kijkend) vrijheid, avontuur en een voorliefde voor de zee. De dagen van gewenning zijn voorbij, iedereen is ingeslingerd en gewend aan het wachtschema. De één gaat er makkelijker mee om terwijl de ander stiekem het gevoel van een kater moet wegklikken. 3x4 en 4x3 of was het toch andersom? We helpen elkaar er wel doorheen en wekken betrokkene indien nodig. Even de oceaan over, die paar weekjes op zee wat is daar nu moeilijk aan? Waar te beginnen? Is er voldoende proviand? We hadden toch meer tomaten? En de yoghurt, is die nu al op? Wat doen we met die kolen die gezellig tegen je beginnen te praten? Gelukkig hebben we chef Fer, hij weet raad! Salades, mayonaise en toverpoedertjes, hij maakt er wat van! Een uitkomst, zeker gezien de culinaire hoogstandjes van de rest van de opvarenden. De 2e ronde van Kees was aan de vissen nog niet te slijten. Een volgende uitdaging is de kledingvoorraad, hoeveel shirtjes heb je nodig als alles vochtig blijft? Volgens de Musto-king moet 31 stuks voldoende zijn, mits Musto prominent zichtbaar is.
Dan de kleine ongemakken, een ongeluk zit in een klein hoekje. Anders gezegd een spieboom maakt rare sprongen getuige de kopstoot van BamBam, 3 dagen koppijn is het resultaat. De reis vordert gestaag, de wind is onze 6e metgezel en vriend. Onze cap JP houdt koers, iedere verandering in de wind en zeil worden direct opgemerkt. De motor blijft nagenoeg ongebruikt en onder de mooiste sterrenhemel glijden we met gemiddeld 7 knopen voort. Een nieuwe traditie is een feit: de 1000nm pancake! Toekomstige crossers opgelet, wie biedt zich aan voor deze schone
Het resultaat na een dag of 14? We zijn een team,we've got our 6!
Nog even en de T-bone steak en de rode broek zijn binnen.
Conclusie, alles is tijdelijk maar de herinnering blijft.
We hebben gelukkig nog wat tijd over voor een mooie tour op de wal, een ander eiland en nog een tour voor.