2024 st maarten - Azoren

Logboek Victoria

van St Maarten naar de Azoren 2024


De Victoria en 10 bemanningsleden gaat vertrekken naar de Azoren terug naar huis of juist een nieuw avontuur. De dag van vertrek is aangebroken. Na een ochtend gym in het water, ontbijt en briefing vertrekken we naar de Azoren. We hebben heerlijk weer en een rustig windje om uit te varen. Op naar het grote avontuur!

Dinsdag 16 april 2024, 18°09,500’N  63°00,933’W, Nog 2200 zm te gaan Wind ONO 3 bf, koers 045°

Yes de reis is begonnen. Waar we al vele maanden naar uitgekeken hebben is nu werkelijkheid geworden. Op zaterdag 13 april 2024 verzamelen zich 8 verheugde zeilers voor de reis van hun leven bij de ervaren schippers Jan-Paul en Jeroen van de Zeezeilers. De Victoria is een beauty, een 60 voet Swan met 5 hutten. Precies goed dus voor de 10 opvarenden voor deze overtocht.De komende dagen staat in het teken van de voorbereidingen, proviand inslaan, wacht schema’s maken en routes uitdokteren aan de hand van de wind en weersvoorspellingen. Verder hebben we op maandag alle diesel en water tanken gevuld en is het inslingeren begonnen. We leren onder leiding van JP de boot kennen, wat we wel en niet mogen doen en beginnen met proef rondjes en manoeuvres. In alle rust leren we elkaar en de boot dus kennen. ‘s avonds liggen we in het Franse deel voor anker in de baai van Grand Case en gaan we voor voorlopig de laatste keer uit eten. Geschreven door Thijs Smit

Hans
Thijs

.
wordt vervolgd.

Donderdag 18 april Positie: 20?50.718'N 61?25.219'W Koers: 000? Snelheid: 6-7 kn
Eindelijk wind! Na ruim een dag op de motor varen hebben we eindelijk de wind gevonden. De weersvoorspellingen van Predictwind worden minutieus bestudeerd om te bepalen welke koers wemoeten varen. Er zijn nogal wat gebieden zonder wind waar we liever niet in terecht komen. Dinsdagnacht stond in het teken van een mayday-call (noodoproep) waarbij de franse kustwacht ook ons heeft benaderd om uit te kijken maar een schip in nood. Uiteindelijk is het schip gevonden in de buurt van de British Virgin Islands. Daarna bleek dat we in de nacht zeilend over een lijn van een kreeftenpot waren gevaren. Die zat dus vast onder de boot. Overdag hebben Jeroen en Jan Willem een poging gedaan om snorkelend de lijn los te maken maar dat lukte niet. Uiteindelijk hebben we Thijs een duikset aangetrokken en hij heeft de lijn los gemaakt.

Spektakel, een walvis

Zondag 21 april Positie: 25?39'N 59?56'W Koers: 045? Snelheid: 6-7kn

Vrijdag ochtend we worden getrakteerd op een spektakelstuk van (denk ik) 3 walvissen die heerlijk aan het zwaaien en breachen zijn. Verder kapot gelachen met Jan Willem en Jeroen. Voor het eerst een hengel uitgegooid. Maar helaas nog geen wind gevonden dus praktisch de hele dag gemotord. Kom al wel lekker in het ritme en krijg weer wat energie. Vrijdag avond naar zaterdag nacht kwam er ineens wind tot 25 kn. Direct 2 reven gelegd nog voor mijn shift en tijdens mijn shift was de wind weer wat rustiger naar 12-18kn maar goede zeil omstandigheden. Helaas komt de wind alleen uit de verkeerde hoek op het moment. Maar de voorspelling is dat die wat bijdraait. Hans

Dinsdag 23 april Positie: 29?53'N 56?11'W Koers: 045? Snelheid: 8-9 kn
De afgelopen dagen zijn we naar het noorden gevaren, op zoek naar de wind. En nu kunnen we wat meer richting de Azoren gaan sturen. De wind is al twee dagen vrij constant; 4-5 bf. Aan boord gaat het dagelijks leven volgens een redelijk vast stramien: brood bakken, de hoofdmaaltijd bereiden dagelijkse controles en wacht lopen. Het gesprek van de dag is de weersverwachting die twee keer per dag wordt binnengehaald met de satelliettelefoon. We hebben ook het wachtschema iets veranderd zodat er langer achter elkaar gerust kan worden. Iedereen voelt zich goed en geniet van het mooie zeilweer. Jan-Paul

Woensdag 24 april Positie: 32º 13’N 53º 39’W Koers: 045° Snelheid: 8 kn
De wind trekt goed aan naar windkracht 5, ca 20 kn. Snelheid 8kn
We draaien van Bermuda af. Helaas geen vis gevangen, dus moeten we het doen met ei, ?? dek en worstjes. Groente schiet ook al op. We hebben ook het wachtschema veranderd, om de nacht nachtdienst te ontlasten en langere shifts overdag. Sfeer is gelukkig prima aan boord. Het idee is om eerst naar Flores te gaan, maar dat ligt helemaal aan de wind. Voor nu trekt de wind goed aan naar windkracht 5, ca 20 kn. Snelheid dan ook gelijk toe. Er wordt de komende dagen wel meer wind voorspelt richting Azoren, koers 40 à 45 gr.7
Sybo