IJsselmeer en Waddenzee

Voor de basis en het begin van de gevorderden cursussen kiezen we heel bewust voor het IJsselmeer en het Wad als oefen- en vaargebied. Ook bij harde wind kunnen de cursussen vaak doorgaan, omdat we beschikken over vele uitval- mogelijkheden naar het IJsselmeer en de gebieden onder de eilanden.

Bekijk het overzicht aan basiscursussen met een kajuitboot op IJsselmeer en Wad.

Het IJsselmeer is het grootste meer van Nederland. Vanaf de Waddenzee is het IJsselmeer bereikbaar via de Stevinssluizen en de Lorentzsluizen en vanaf Amsterdam via de Oranjesluizen. Het is een veelzijdig oefengebied, ondieptes en geulen zijn goed betond en er zijn veel plekken waar u kunt ankeren. Wanneer u het zeilen op het IJsselmeer beheerst zal de volgende stap naar de Waddenzee en de Noordzee zijn. Het IJsselmeer is prachtig vaarwater vanwege de combinatie van open ruimte en historische stadjes, waar u vaak in de oude stadshavens kunt aanleggen.

Makkum, Hindeloopen en Stavoren waren vroeger vissersplaatsjes aan de Zuiderzee dat nog heel duidelijk is terug te zien in de oude centra. Hindeloopen en Stavoren behoren tot de Friese Elfsteden. De stadjes hebben een oude haven en een moderne marina.

Enkhuizen en Medemblik: Het beeld wordt bepaald door een enorme vloot van recreatieve-, kruisers en historische vaartuigen. De stadjes hebben een grote hoeveelheid monumenten, historische gebouwen, gevels en musea waarvan het Zuiderzee museum het bekendste is. red blue green yellow

Den Oever: ligt aan de Afsluitdijk op het voormalige eiland Wieringen. De jachthaven ligt direct aan het IJsselmeer, Waddenzee en de Noordzee, voor ons is Den Oever een ideale uitvalsbasis naar zoet of zout water.

Hoorn, Marken en Muiden liggen aan het Markermeer. Komende vanuit het noorden passeren we eerst het Paard van Marken, de opmerkelijke vuurtoren die al van grote afstand zichtbaar is. Het zijn oude stadjes en zeer geliefd bij verschillende soorten watersporters.

Pampus is een forteiland dat werd gebouwd tussen 1887 en 1895. Het was oorspronkelijk bedoeld om de monding van het IJ te beschermen. Het fort werd gebouwd ter hoogte van de zandbank "Pampus", waarvoor de Oost-Indiëvaarders moesten wachten voordat ze de haven van Amsterdam in konden. Zij lagen dan ‘voor Pampus’. Als Zeezeilers liggen we graag voor anker achter het eiland.