Er staan nog geen reizen in uw zeilplan
Je start deze reis in 'l Orient en je zeilt naar St. Malo. Deze training is een goede basis tussen het aanleren van vaardigheden, intensieve training, en veel adequate zeemijlen! Je doet mee met alle taken. Als je de taak van schipper hebt bepaal je ook de strategie aan de hand van het weer en stroom.
Het vaargebied
Rond Bretagne heb je een hele reeks aan mooie eilanden, ruige havens en avontuurlijke baaien. De kust is rotsachtig en soms stijl. wat het een erg mooi aanblik geeft. In Bretagne wordt het grootste verval van Europa gemeten ( 9 meter) en er staat een sterke getijdenstroom. Het zal je dan ook niet verbazen dat een aanloop van een haven spectaculair kan zijn. De locals zijn helemaal ingewerkt in dat stevige gebied en dragen deze cultuur mee.
Jersey is een Engels Kanaaleiland met een karakteristieke sfeer.
De Franse havens hebben een karateristieke soms middeleeuuwse uitstraling. Mogelijke plekken die we aandoen zijn Granville, St Malo Ile Behat, Lezardrieux, Roscof, Camaret, Lorient en Morbiant.
Langs de kust varende kijk je uit over het prachtige landschap. Bij een wal bezoek vanuit de haven of met de bijboot, zullen de gastvrije Normandiërs en Bretonnen graag de lekkerste culinaire gerechten aan je wil voorschotelen. Meer over Bretagne en Kanaaleilanden
De Route en het programma
De route is het vervolg een goede routeplanning en zal niet een rechte lijn zijn. De complete tocht bestaat uit verschillende passages. Dit bespreken we met elkaar. De eerste dag al maken we in groepjes van 2 de voorbereidingen de combinatie van stroom- , wind-richting en kracht. Je gaat merken dat dit niet zomaar een gebied is om even te zeilen. Het is een spel van beslismomenten en anticiperen op veranderingen in wind en weersomstandigheden. Als je te laat bent voor een gunstig tij heeft dat direct consequenties. Vervolgens bespreken we de routeplannen met passages in een tijdspad. Gevolgd door de pilotages van mogelijke aanloophavens.
Voor wie is deze tocht bedoeld.
Het is voor deelnemers die een actieve zeiltraining willen volgen. Je maakt langere en korte tochten. In een rol van schipper bepaal je de strategie aan de hand van variabelen zoals het weer. Al met al een verzameling met genoeg oefen-momenten die de nodige voorkennis vraagt, zoals gedegen kennis van de kustnavigatie. Deze trip is een goede investering in beter zeilen. Kortom een verdieping. Je zult zeilen als een professional
Vervoer:
We rijden met een huurbus naar Lorient en van St Malo gaan we met de huurbus terug. De onkosten heen en terug zijn 190 euro en dat is exclusief tolwegen. In de bus kun je met een QR-code betalen. In Nederland maken we stops in Harlingen, Amsterdam, Utrecht en/of Breda.
|
|
Welke ervaring verwachten wij voor deze cursus? |
Je bent gewend aan een actieve rol met zeilen op getijde water en het leven aan boord. Je kunt je het beste verdiepen in jouw vaardigheden als je een van de volgende ervaringen hebt. Je kan natuurlijk altijd met kantoor overleggen of dit iets voor je is. • 10 dagen op een kajuitboot waarin bijvoorbeeld ervaring is opgedaan als met getijden, navigatie, reisplanning, de boekwerken en zeil- en motorvaardigheden. |
Waarom deze tocht? |
• Deze training is bedoeld als training en mijlenmaker voor zeezeilers die als jachtschipper willen varen op getijdenwater. |
NWD-CWO traject |
• Adequate zeemijlen maken om eerder opgedane kennis in de praktijk te brengen. Als je gaat voor certificering zijn deze tochten de ultieme voorbereiding voor een examen. • Je zal merken dat je zaken eerder ziet aankomen en je makkelijker kan anticiperen. • Veel onderdelen van de zeilvaardigheid, navigatie en reisplanning komen aan de orde. |
RYA traject |
• Milebuilder for the RYA Yachtmaster qualifying passages |
Geen examen voor III of IV tidal |
Deze zeiltraining is een echte mijlenmaker (milesbuilder) en intensieve training in boeiende West Europeesche vaargebieden. Door te trainen in verschillende vaargebieden krijg je een zeer brede ervaring in verschillende omstandigheden. Dat is goed voor jouw zeil-CV en eventueel in voorbereiding op een examen. Er is echter geen examen in deze periode. Als je er klaar voor bent geeft de instructeur dat aan en kan je een examen inplannen voor niveau III of IV NWD en CWO zijn inhoudelijk gelijkwaardig: Motormanoeuvreren komt matig aan de orde (> overleg Manoeuvreer-cursus) |
Taken aan boord |
Jouw instructeur begeleidt je aan de hand van jouw praktische kennis en vaardigheden en bespreekt vervolgens de rollen en taken die je met elkaar gaat vervullen. Er is weinig tijd voor theoretische bijscholing. Zorg ervoor dat je voorgaand de reis al wat ingelezen hebt. |
De Route en het programma |
We bespreken de eerste dag de verschillende 'passages', tactiek van beslismomenten en vervolgens anticiperen op veranderingen in wind en weersomstandigheden. Als eerste zullen we in kleine groepjes aandacht besteden aan het verzamelen van alle info uit de Reeds en het opstellen van het reisplan met daarin de stroom vensters mogelijke invulling van de 'passages'. Soms heb je stroom mee maar als je dan weer de wind tegen hebt wil je niet op die bepaalde plekken zijn. Je gaat merken dat dit niet zomaar een gebied is om even te zeilen. Maar een tactiek met beslismomenten en vervolgens anticiperen op veranderingen in wind en weersomstandigheden. We spreken ook de aanloop details van de havens, 'pilotage. |
Wat neem je mee? |
Overzicht met wat je meeneemt aan boord vind je bij: Wat neem je mee? Omdat het vertrekpunt niet in Harlingen is, is het niet altijd mogelijk om een zeilpak te huren. Geef het ruim van tevoren aan en vraag naar de mogelijkheden. |
Wie zijn jouw medecursisten? |
• Actieve en avontuurlijke zeilers |
Met welke 50+ nieuwe vaardigheden ga je jouw navigatie verbeteren? |
|
Communicatie na boeken |
Je ontvangt de bevestiging van je boeking via mail. Hierna ontvang je geen mails meer van kantoor: alle informatie over je reis kun je namelijk op de website vinden onder Mijn gegevens: Vaak stuurt de instructeur kort van tevoren een welkomstmail. Eventueel met bijzonderheden, voorbereiding etc. Met kantoor kan je mailen voor: |
Annulering |
Bij annulering is restitutie niet mogelijk. We raden je echt aan een eigen (doorlopende) annuleringsverzekering af te sluiten. Inhalen is helaas lastig plannen en kan alleen last Minute. Dit staat uitgebreid vermeld in onze annuleringsvoorwaarden. Lees deze vooraf door. |
Prijs Inclusief |
Instructie, verblijf en overnachting aan boord, gasverbruik en brandstofkosten, verzekeringen, watersportpaspoort met certificaten en btw. |
Prijs Exclusief |
Vervoer van en naar de op- afstapplaats. Boordkas voor het eten aan boord en de havengelden. De schipper wordt hiervan vrijgehouden. |
Voorbereiding |
Zorg dat je voldoende theorie hebt gelezen en dat je de Theoretische Kustnavigatie goed beheerst. |
Einde cursus |
De cursus is over het algemeen, na schoonmaken en ontruimen, op de afgesproken tijd afgelopen. Deze tijd is een richtlijn. |