Er staan nog geen reizen in uw zeilplan
Avontuurlijk zeilen langs de kust van Noorwegen en Denemarken en een oversteek van 1-2 dagen, een mooie mijlenmaker! Je vaart vanuit Bergen terug naar de Duitse bocht via de Noordzee of de Oostzee. Wat gaat het worden. Jullie bepalen dat met de instructeur zelf aan de hand van het weer.
Noorwegen is een bijzonder mooi en vaak verrassende vaargebied met een indrukwekkende natuur. Ruwe bolster, maar toch ook een blanke pit. Woeste kustlijnen, uiteraard de diepe fjorden maar ook kruip-door-sluip-door langs allerlei eilandjes. Oude geologie en rotsformaties die uitgesleten zijn door gletsjers, water en wind. De buitenkant van de kust heeft – ook bij goed weer - onstuimige zeeën.
De Noorse Zee – beter: Atlantische Oceaan – regeert hier. De binnenwateren zijn vaak rustiger met peilloze diepten. In de fjorden is de wind vaak variabel en soms onvoorspelbaar. Voorts heeft de zuidwestkust van Noorwegen nauwelijks getijden. De vaarafstanden zijn soms groot, maar ook afwisselend. In de zomer wordt het nauwelijks donker en kan je heel lang van de schemering genieten Ga je mee op een zeilreis vol ontdekkingen? Waar je indrukwekkende natuur kunt spotten en verse vis kunt eten in pittoreske vissersplaatsjes?
We kunnen met gerust hart zeggen dat Noorwegen de allermooiste kust ter wereld heeft. meer dan 1000 meter stijle & hoge bergen. Je ontmoet vooral kustvaart, postboten en vissersboten die ook allemaal hun weg vinden door het nautisch labyrint. Vuurtorentjes en allerlei andere bakens helpen daar bij. De kleine dorpjes, ankerplaatsen en steden zijn pareltjes verscholen tussen de gigantische rotsen. Om daar met je zeilboot rond te varen en de kust te verkennen is een traktatie maar ook volop uitdaging voor de (ver)gevorderde zeezeiler. Daarnaast voeg je het zeilen er aan toe en je creëert een “once in a life time experience”. Bergen is een zeer leuke plek om te vertoeven oude houten huizen waar de tijd heeft stilgestaan, een bezoek aan musea voor scheepvaart of conserven. Theater op straat in de stegen tussen de huizen en leuke terrassen. Misschien wil ja al een dagje eerder.
Navigatie
Je reisvoorbereiding, masterplanning en navigatie moeten écht goed op orde zijn. Tochten en havenaanlopen moeten zorgvuldig en in detail voorbereid worden. Pilots en kaarten op tafel, uitzoekwerk. Lang niet alles is er vanzelfsprekend, je moet ook in alternatieven en opties blijven denken. De meteo kan je onderweg ineens toch verrassen. Tijdens de tocht is zeer actieve en anticiperende navigatie essentieel. Daarnaast dien je natuurlijk al een stevig pakket aan zeemanschap en gevorderd zeilniveau te hebben. Zeilhandelingen en navigatie moeten je al goed in de vingers en het hoofd zitten.
Denemarken heeft eveneens een prachtige kust. Je kunt je thuis eventueel al voorbereiden met het boek: Vaarwijzer Scandinavië de Oostzee van René Vleut.
Vervoer:
Bergen ligt aan de Zuidkust van Noorwegen. Van/naar Bergen (NO
Vliegen met KLM: 4 directe vluchten per dag of vliegen met SAS, overstap in Oslo of Kopenhagen
Vanaf Esbjerg kun je de trein nemen naar Kopenhagen of een ferry voor als je je je vakantie wilt verlengen. Of rijden met ons huurbusje terug naar Harlingen tegen onkosten: aantal km, diesel en evt tol?
|
|
Welke ervaring verwachten wij voor deze cursus? |
Je bent gewend aan een actieve rol met zeilen op getijde water en het leven aan boord. Je kunt je het beste verdiepen in jouw vaardigheden als je een van de volgende ervaringen hebt. Je kan natuurlijk altijd met kantoor overleggen of dit iets voor je is. • 10 dagen op een kajuitboot waarin bijvoorbeeld ervaring is opgedaan als met getijden, navigatie, reisplanning, de boekwerken en zeil- en motorvaardigheden. |
Waarom deze tocht? |
• Deze training is bedoeld als training en mijlenmaker voor zeezeilers die als jachtschipper willen varen op getijdenwater. |
De instructeur |
De instructeur is zowel schipper, instructeur als gastheer. Wij nemen graag het voortouw als het gaat om vernieuwing. We zien de plotter als een goede aanvulling. Maar ook hoe fundamentele navigatie technieken onze navigatie kunnen versterken. |
CWO traject |
• Adequate zeemijlen maken om eerder opgedane kennis in de praktijk te brengen. Als je gaat voor certificering zijn deze tochten de ultieme voorbereiding voor een examen. • Je zal merken dat je zaken eerder ziet aankomen en je makkelijker kan anticiperen. • Veel onderdelen van de zeilvaardigheid, navigatie en reisplanning komen aan de orde. |
RYA traject |
• Milebuilder for the RYA Yachtmaster qualifying passages |
Geen examen voor III of IV tidal |
Deze zeiltraining is een echte mijlenmaker (milesbuilder) en intensieve training in boeiende West Europeesche vaargebieden. Door te trainen in verschillende vaargebieden krijg je een zeer brede ervaring in verschillende omstandigheden. Dat is goed voor jouw zeil-CV en eventueel in voorbereiding op een examen. Er is echter geen examen in deze periode. Als je er klaar voor bent geeft de instructeur dat aan en kan je een examen inplannen voor niveau III of IV. Dat kan met een korting. Motormanoeuvreren komt minder aan de orde aan de orde omdat het niet altijd kan. (> overleg Manoeuvreer-cursus) |
Taken aan boord |
Jouw instructeur begeleidt je aan de hand van jouw praktische kennis en vaardigheden en bespreekt vervolgens de rollen en taken die je met elkaar gaat vervullen. Er is weinig tijd voor theoretische bijscholing. Zorg ervoor dat je voorgaand de reis al wat ingelezen hebt. |
De Route en het programma |
We bespreken de eerste dag de verschillende 'passages', tactiek van beslismomenten en vervolgens anticiperen op veranderingen in wind en weersomstandigheden. Als eerste zullen we in kleine groepjes aandacht besteden aan het verzamelen van alle info uit de Reeds en het opstellen van het reisplan met daarin de stroom vensters mogelijke invulling van de 'passages'. Soms heb je stroom mee maar als je dan weer de wind tegen hebt wil je niet op die bepaalde plekken zijn. Je gaat merken dat dit niet zomaar een gebied is om even te zeilen. Maar een tactiek met beslismomenten en vervolgens anticiperen op veranderingen in wind en weersomstandigheden. We spreken ook de aanloop details van de havens, 'pilotage. |
Wat neem je mee? |
Overzicht met wat je meeneemt aan boord vind je bij: Wat neem je mee? Omdat het vertrekpunt niet in Harlingen is, is het niet altijd mogelijk om een zeilpak te huren. Geef het ruim van tevoren aan en vraag naar de mogelijkheden. |
Wie zijn jouw medecursisten? |
• Actieve en avontuurlijke zeilers |
Met welke 50+ nieuwe vaardigheden ga je jouw navigatie verbeteren? |
|
Communicatie na boeken |
Je ontvangt de bevestiging van je boeking via mail. Hierna ontvang je geen mails meer van kantoor: alle informatie over je reis kun je namelijk op de website vinden onder Mijn gegevens: Vaak stuurt de instructeur kort van tevoren een welkomstmail. Eventueel met bijzonderheden, voorbereiding etc. Met kantoor kan je mailen voor: |
Annulering |
Bij annulering is restitutie niet mogelijk. We raden je echt aan een eigen (doorlopende) annuleringsverzekering af te sluiten. Inhalen is helaas lastig plannen en kan alleen last Minute. Dit staat uitgebreid vermeld in onze annuleringsvoorwaarden. Lees deze vooraf door. |
Prijs Inclusief |
Instructie, verblijf en overnachting aan boord, gasverbruik en brandstofkosten, verzekeringen, watersportpaspoort met certificaten en btw. |
Prijs Exclusief |
Vervoer van en naar de op- afstapplaats. Boordkas voor het eten aan boord en de havengelden. De schipper wordt hiervan vrijgehouden. |
Voorbereiding |
Zorg dat je voldoende theorie hebt gelezen en dat je de Theoretische Kustnavigatie goed beheerst. |
Einde cursus |
De cursus is over het algemeen, na schoonmaken en ontruimen, op de afgesproken tijd afgelopen. Deze tijd is een richtlijn. |