Atlantic Oceancrossing voor Jachtschippers, Adventures sailtrip

« Terug naar het overzicht

Maak zelf uw zeilplan

Er staan nog geen reizen in uw zeilplan

Een oceaan oversteek en een once in a lifetime ervaring. Een avonturentocht en gepaste instructie, waarin we ongeveer 2700 zeemijlen maken. Indien het weer gunstig is doen we de tocht in twee etappes via de Cape Verdes.

De Oversteek
Het kenmerk van deze reis is de ervaring van de oversteek. Een mijlenmaker en de balans tussen het aanleren van vaardigheden, training, mijlen maken en uw actieve zeilvakantie.

Op het eerste gezicht lijken dagen lang en leeg, maar in de praktijk ben je constant bezig: We hebben diverse taken. Vislijntje uitgooien, Positie bijhouden, zonnetje schieten met sextant. Maar ook brood bakken, dagelijkse controles, een blog bijhouden en uitkijk. Bij heerlijke temperaturen voelt wind anders aan. Een unieke ervaring met soms mee zwemmende dolfijnen, walvissen en de oneindige weidsheid van de Atlantische Oceaan. Inspiratie om meteen door te steken naar RYA Yachtmaster Ocean? Dit is en Yachtmaster Ocean qualifing passage.

Verder . . . De voorbereiding Wat komt er kijken bij zo'n tocht voor wat betreft de scheepsuitrusting van een schip wat langere tijd zichzelf moet bedruipen. Er wordt veel van de schepen en hun bemanning gevraagd: daarom besteden we in de 3 dagen vooraf aandacht aan de veiligheidseisen, en de bemanning. Maar ook de bevoorrading. Dat is niet gering. Stel je voor: Al dat eten voor drie weken! En dan natuurlijk het water. Daar mag je niet tekort van hebben. Dat vereist goeie planning en coordinatie. Bier en wijn hoeven we ons geen zorgen over te maken, want het is een “droge boot” Dat wil zeggen: onderweg.

We plannen begin september een meeting. Dan is de schipper in Nederland en dan hebben er misschien nog mensen aangesloten. Dan kan je bespreken wat je mee moet nemen. Het zal warm zijn maar de nachten soms flink koeler. Regen kan. Maar een heel zeilpak mee is wat overdreven. Je bent straks op de aangegeven tijd welkom aan boord in Las Palmas. Waar het schip ligt weten we nog niet. Want het is dan heel druk met alle vertrekkers. Dus of in de haven of we liggen voor anker in de baai. Je mag je natuurlijk in overleg je eigen kooi kiezen. De taken en verder vragen regelen de mensen pas in de 5 dagen voor vertrek. Er zijn genoeg taken die gedaan worden aan boord.

Actief zeilen en het cursus element, De reisplanning
We proberen zoveel mogelijk te profiteren van de NO-Passaatwinden, dus is het voornamelijk voor de wind afkruisen. Geregeld bekijken we het weer op veranderingen en in samenspel met de bemanning zoeken we de optimale route. In het noorden is er meer wind. Meer naar zuiden minder. De eerste dagen zult u eerst inslingeren en uw zeilkennis opfrissen. Tijdens de voorbereiding is bevoorraden al een uitdaging op zich. Zoveel bemanning, zoveel dagen. Hoe doe je dat? Gluren bij de buren en heel veel palaver in lokale barretjes. In overleg bepalen we de strategie voor de oversteek.

De tocht
Naast het zeilen zal je ook leren. Zo leer je wachtlopen en positie bepalen. De mensen die belangstelling hebben in astronavigatie leren hun positie te bepalen met een sextant. Sturen op Oceaan golven en de ervaring van een tocht van ruwweg 3 weken op zee. Sturen op de Oceaan golven bij maanlicht is echt kicken, maar als er geen maan te bekennen is, wordt het een donkere uitdaging, maar dat heeft weer zijn eigen charme. Meer ervaren zeilers zullen een actieve rol spelen in de passageplanning, strategie en routering. Ook gooien we een vislijn uit om de voedselvoorraad aan te vullen met Dorades of misschien wel een mooie tonijn. Realiseer je dat we grotendeels ver weg van land zijn en dat we niet bereikbaar zijn voor de kustwacht. We zijn dus geheel op ons zelf aangewezen. Onderweg zullen we geregeld blogjes en onze positie per satelliet naar het kantoor van de Zeezeilers sturen. Zo kan het thuisfront ook een beetje meegenieten van deze unieke ervaring.

St Lucia en eilanden in de omgeving

Zo’n 16 - 20 dagen later is de finish. No guts, no glory. 2700 NM. Als we daarna tijd hebben gaan we nog een eiland aan St Lucia voor we Martinique aandoen.

De Caribbean is een ideale bestemming voor een zeilvakantie. De omstandigheden zijn er perfect: een constante passaatwind, heerlijke zon en azuurblauwe zee waar u wordt omringd door tropische vissen, dolfijnen, witte zandstranden met wuivende palmen en prachtige koraalriffen.

Vliegen op Martinique.
De trip eindigt op Martinique. Vervoer terug moet je zelf regelen. dat kan met KLM of Air France, maar er zijn ooklow budget deals te vinden op het Internet. (skyscanner.com)

Bedenk dat je begint aan een oceaan overtocht. We plannen ruim. maar het kan zomaar 1 - 3 dagen uitlopen. De Zeezeilers nemen geen verantwoording. Het is mogelijk aan boord te blijven tot de dag die vermeld is als ontscheping. Misschien wil je nog enige dagen verblijven en met een auto rondtoeren.

Boordkas: Tijdens de oversteek zijn de kosten beperkt tot het eten, diesel en gas ongeveer 170 euro per week.

 

Algemene informatie over deze oceaanoversteek

Welke ervaring verwachten wij?

Een oversteek over de Oceaan is niet niets. Het is een prestatietocht. Je bent gezond en fit, je kan je goed aan dek bewegen. Daarom verwachten minimaal een ervaring van CWO-JAZ I-II tidal of Dayskipper of vergelijkbaar. En/of ervaring op kleinere oversteken zoals een Noordzeeoversteek. Je bent een liefhebber van actief zeilen, sociaal en een ervaren bemanningslid die voorbereid is op langere tijd op zee. Met elkaar vorm je een team. We raden je aan te overleggen of deze tocht aansluit bij jouw verwachting. Bij heerlijke temperaturen voelt de wind anders aan. Een unieke ervaring met soms mee zwemmende dolfijnen en de oneindige wijdsheid van de Atlantische Oceaan. Krijg je al inspiratie om meteen door te steken naar RYA Yachtmaster Ocean? Het is niet de cursus die je gewend bent van de volledige cursussen in Nederland maar de qualifying miles, de adequate zeemijlen, tellen mee voor het CWO of RYA.

Taken aan boord & Trainingselementen

1) Iedereen zal zich bezig houden met actief zeilen • Sturen op de diverse koersen.• Taken vervullen bij het leven aan boord.
2) Met meer ervaring kan je die direct toepassen met taken als: zeiltrim • navigeren • toepassen van de aanvaringsregels. Je kan werken aan onderdelen van het CWO II of Dayskipper.
3) Bij nog meer ervaring: •een proactieve rol in de Reisvoorbereiding, passageplanning en eventueel de strategie. Dit zijn coschippertaken en je doet ervaring op voor RYA Yachtmaster Ocean? Een Yachtmaster qualifying passage waar het weer een belangrijk onderdeel uitmaakt voor de strategie. De mensen die belangstelling hebben in astronavigatie kunnen hun positie proberen te bepalen met een sextant.

Voor vertrek maken we een wachtschema met voor iedereen een eigen taak. Het kan soms weersafhankelijk wel fysiek inspannend zijn. Je krijgt vooraf uitgebreide instructie van de bediening. Omdat het allemaal groter en zwaarder is gaan veel acties als grootzeil hijsen, bediening rolgenua en de schoot bediening onder begeleiding.

Afspraken
We vinden het belangrijk dat iedereen de kans krijgt om een taak uit te voeren en dat het niet snel uit handen wordt genomen. Er is niets frustrerender dan een enthousiast bemanningslid jouw taak overneemt. Uiteraard zal een schipper altijd wel bijstaan als het omwille van veiligheid wel snel moet. Het kost soms enige dagen om alle benamingen te kennen en handelingen goed uit te voeren. De instructeur en coschipper begrijpen dat en je mag altijd vragen stellen.

Uiteraard weten we niet hoe de tocht werkelijk uitvalt. Daarom is dit een impressie. Er is ruimte voor begeleiding maar niet te vergelijken met een training gericht op de hele range aan vaardigheden en lessen. Er is geen tijd voor (motor)oefeningen.

De oversteek & activiteiten

Deze zeiltocht is een balans tussen gepaste instructie, veel zeemijlen maken en een actieve zeilvakantie met andere enthousiaste zeilers. Je zal veel plezier beleven aan de diversiteit van deze zeiltrip.

Het kenmerk van deze reis is de oversteek. Het is een prestatietocht en met buitengewone voldoening. Op het eerste gezicht lijken dagen lang en leeg, maar in de praktijk ben je constant bezig.

Wat doe je onderweg? Wachtlopen, sturen op oceaangolven, navigatie, Positie bijhouden, dagelijkse controles op slijtage borggingen en uitkijk. Maar ook brood bakken, een vislijntje uitgooien en deze vis klaar maken. Als je langere tijd een koers vaart wordt een schip wordt een schip eenzijdig belast. Daarom hebben we ook veel controle rondes.
Bij heerlijke temperaturen voelt wind anders aan. Een unieke ervaring met soms mee zwemmende dolfijnen en de oneindige weidsheid van de Atlantische Oceaan.

Je kan werken aan de astronavigatie, het positie bepaling aan de hand van de hoogtemeting van de zon, maan, sterren of hemellichamen.
Je kan ook werken aan  jouw jachtmaster Ocean, Passage planning en blue water sailing.

Examens

Jouw ervaring telt!  Maar er wordt geen examen afgenomen. Jouw zeemijlen houden we bij op de CWO of RYA trainingskaart. De schipper adviseert en draagt dat over. Zodat u eventueel op een adequate vervolgtraining verder kunt.

Algemene informatie basis tot Jachtschipper CWO-certificaten.
Algemene informatie RYA Courses and
RYA Yachtmaster Offshore  certificaten.

Voorbereiding

Bestuderen van de (kust)navigatie zodat je parate kennis hebt, andere zaken zoals oceaannavigatie, routes de havens die we aandoen.
Vooraf organiseren deelnemers nog een korte ontmoeting.

Wie gaan er mee?

Dit is een actieve zeilvakantie met andere enthousiaste zeilers. Inschrijvingen zijn meestal individueel. Je bent een actieve en ambitieuze zeezeiler die al enige tijd droomt om een non-stop oceaan oversteek van ruim 2 1/2 weken te maken? Je bent een teamspeler, lichamelijk in goede conditie, en je sluit je graag aan bij een team van 5 tot 8 mede-zeezeilers waarvan de meesten dezelfde ambitie en passie voor zeezeilen hebben als jij. De gemiddelde verhouding man vrouw is 60/40. Aangezien de deelnemers meestal over verschillende niveaus van zeilvaardigheden en zeezeilervaring beschikken, delen we de wachten zo in dat iedereen deelneemt op zijn of haar eigen niveau zodat we spelenderwijs van elkaar kunnen leren.

Meenemen


Lakenpakket, handdoek en kussens zijn aanwezig. op de Victoria evenals comfortabele reddingsvesten.
Het lukt de meesten met 10 kg te komen.
Neem mee vooral zonnige kleding extra handdoeken. Verder zonnebril, veel zonnebrandmiddel, lippenbalsem, gymschoenen met zachte lichte zool. Dit alles verpakt in een opvouwbare reistas of plunjezak (geen koffer!). een lichte trui en licht zeilpak kan nodig zijn dus neem die mee.
even als een hoed of pet tegen de zon. Als u het een en ander wilt vastleggen mag het foto/film-toestel niet ontbreken. We vinden het erg leuk om uw verhaal te lezen en op de site te plaatsen. Op de website plaatsen we ingestuurde teksten. 

Zorg zelf voor een goede bescherming van meegebrachte elektronische apparatuur ook in kasten aan boord. Denk daarbij ook aan laptop of Ipad etc. Op een boot is altijd een min of meer vochtige omgeving! Wij zijn niet aansprakelijk voor schade aan appartuur. Eventueel een anti-zeeziektemiddel (bv Primatour). Verdovende middelen of drugs zijn aan boord niet toegestaan. Oordopjes zullen uitkomst bieden als u licht slaapt.

Dit is een langere zeiltocht waarin u zich bewust moet zijn dat u geheel op u zelf en met bemanning bent aangewezen. Hulp van buiten is nauwelijks mogelijk. We hebben daarom ook een uitgebreide boord medische kit. Als u medicijnen gebruikt die u moet innemen of in noodgevallen moet u dat van te voren opgeven bij de instructeur. Informatie blijft vertrouwelijk. Dat kan in een gesloten enveloppe. U bent verplicht medische zaken, mogelijke evenwichtsproblemen, dieët, allergieën van te voren te melden aan kantoor. Zodat we ons kunnen voorbereiden.

Het schip

Zeilen met de Victoria een Nauter Swan 60 ft.
Hoe leuk is dat? Om met dit mooie schip te zeilen. Volledig uitgerust voor avontuurlijke zeiltochten. Zeilen op deze boot is een prestatietocht met een buitengewone voldoening. Je hoeft niet veel meer mee te nemen dan een kleine tas en eigen lichte zeiljas. Je stapt aan boord en je hebt een eigen kooi en kast. Comfortabel ingericht met iets meer privacy. Dit schip is uitgerust met een lakenpakket, kussens en comfortabele reddingsvesten van spinlock, ook snorkelsetjes zijn aanwezig. Het inspirerende kombuis en het grote dagverblijf doen ruim aan. Maar het is gewoon een zeilboot.

Het schip is iets groter en luxer. Nog niet alles is op haar eerste grote reis zoals we het graag zouden willen. We denken dat met een lage introductie prijs iedereen kan wennen aan dit nieuwe concept. lees meer over het schip

Hoe verloopt de Communicatie met kantoor?

Je bent natuurlijk benieuwd en je wilt alles weten. Wij sturen in principe geen mail meer. Je kunt alle informatie zien op de website na inloggen bij "Mijn gegevens"
• Bij de Reis, hier zie je jouw medeopvarenden.
• zodra de instructeur bekend is zie je ook de instructeur.
• je kunt berichten sturen! Bijvoorbeeld voor samenreizen.

• Vaak stuurt de instructeur tevoren een welkomstmail. Eventueel met bijzonderheden, voorbereiding etc. Wellicht heb je eerder met kantoor overleg over het boeken van de tickets.

Met kantoor kan je mailen voor
• Huur zeilpakken en laarzen. Informeer tijdig (!) of dat op jouw zeiltocht mogelijk is
• Administratieve vragen kan je aan kantoor stellen.
• Afmeldingen moeten tijdig worden gemeld. Er gelden annuleringsvoorwaarden.

Wanneer kan je vliegtickets boeken?

Als je jouw vluchtgegevens bij berichten op de site vermeldt kunnen anderen daar rekening mee houden. We adviseren Google Flights of skyscanner.

Uiteraard zullen we plannen op tijd aan te komen. Tevens nemen we extra ruimte om verwaaid te kunnen liggen. Maar er zijn op dit soort lange oversteken/afstanden redenen die er toe kunnen leiden dat we niet op de gewenste eind tijd aanwezig zijn. Dagen slecht weer, uitwijken naar een andere haven of juist windstilte een reparatie. 

Net als bij zeilen geld ook hier flexibiliteit. Er kan van alles gebeuren op offshore trips oversteek. Neem een vlucht een dag later of een felxibel ticket. Bij lange tochten zoals deze waarbij er geen andere haven halverwege of in de buurt is adviseren we daarom altijd enige speling na aankomst of een flexibel vliegticket. We zijn op dit soort lange tochten niet aansprakelijk voor schade m.b.t. geboekte vliegtickets, hotelkosten of andere zaken hieromtrent. 

Vanwege Corona is het beter te wachten tot later of het laatste moment

Bij sommige eilanden in de carieb moet je altijd rekening houden met inklaren en ongemakken. Zorg iig voor een geldig paspoort> met een ID nemen ze niet altijd genoegen.

Annulering

Bij annulering is restitutie niet mogelijk. We raden je echt aan een eigen (doorlopende) annuleringsverzekering af te sluiten. Inhalen is helaas lastig plannen en kan alleen last Minute. Dit staat uitgebreid vermeld in onze annuleringsvoorwaarden. Lees deze vooraf door.

Prijs Inclusief

Instructie, verblijf en overnachting aan boord, aansprakelijkheidsverzekering, BTW.

Prijs Exclusief

Vliegen en vervoer met de bus naar en van de op- en afstapplaatsen, Reis en annuleringsverzekering. Dit moet je zelf regelen.
Voor alle kosten aan boord wordt er een boordkas opgezet. Voor eten, diesel, lege gasflessen, eventuele lokale belastingen of havengelden. Het schip wordt einde reis volgetankt. 
Voor de grote oversteek is dat gemiddeld € 20-40 /dag. Met elkaar heeft u grote invloed op dit budget afhankelijk wat jullie eten, uit eten gaan, wal-bezoekjes e.d. motoren en of jullie voor anker willen of niet. In de buurt van de wal ga je misschien een auto huren of breng je meer tijd aan de wal door. 
De schipper wordt gedurende de tocht vrijgehouden van de boordkas (niet aan de wal).

Aanvang

Je meldt voor deze reis op de aangegeven tijd bij de boot. U hoeft dus niet eerder aan te melden. Komt u een dag eerder kies dan een hotel

Einde cursus

De tocht is over het algemeen, na schoonmaken en ontruimen, op de aangegeven tijd afgelopen.