Er staan nog geen reizen in uw zeilplan
In deze training en verkenning van 11 dagen leg je ongeveer 400 zm af Deze tocht is een mix van avontuur en het verkennen van een vaargebied waar je anders nooit komt. vanuit Plymouth zeil je langs de Zuidwest kust van Engeland naar the Isles of Scilly. vandaar door naar ZW Ierland.
Ervaring opdoen voor CWO II-III. Met navigeren en het verleggen van de grenzen.
De Isles of Scilly is een eilandengroep van 5 bewoonde en 140 onbewoonde eilanden in de Atlantische Oceaan ten zuiden van Ierland. De eilanden worden gekenmerkt door prachtige lappendekens van bloembollenvelden tot rotspartijen die beïnvloed zijn door de Atlantische oceaan en paradijselijke stranden in de meer beschutte baaien. Het klimaat is er subtropisch door de ligging in de golfstroom. Het vriest zelden op de Isles of Scilly. De warme golfstroom en de komende en gaande depressies vanaf de Atlantische Oceaan bepalen het afwisselende weerbeeld. Een bezoek aan de wal en de ontmoeting met vaak allervriendelijkste mensen in de locale pub horen erbij. We zullen hier veel voor anker gaan in de vele baaien voor een stadje of puur natuur.
Op en top Ierland. Een parel in de mooiste zeilgebieden waar je anders bijna niet komt. Dit is je kans. Ierland biedt veelzijdige mogelijkheden om te zeilen. Het landschap is adembenemend, met mooie zandstranden afgewisseld door ruige kliffen en heel veel groen. Er zijn leuke sfeervolle havens, zoals Cork maar zeker ook Kinsale, Het water is blauw en kan turbulent zijn en er bestaat een grote kans dat we vroeg of laat door een school dolfijnen worden vergezeld. Wellicht is er tijd de Fastnet Rock te ronden
Vliegen op Plymouth en terug vanaf Cork. met bijvoorbeeld Airlingus. De tijden zijn richtlijnen. Je komt zeer makkelijk met de bus via een mooie route aan in Cork voor een overstap naar de luchthaven.
|
|
Welke ervaring verwachten wij voor deze cursus? |
Je bent gewend aan een actieve rol met zeilen op getijde water en het leven aan boord. Je kunt je het beste verdiepen in jouw vaardigheden als je een van de volgende ervaringen hebt. Je kan natuurlijk altijd met kantoor overleggen of dit iets voor je is. • 10 dagen op een kajuitboot waarin bijvoorbeeld ervaring is opgedaan als met getijden, navigatie, reisplanning, de boekwerken en zeil- en motorvaardigheden. |
Waarom deze tocht? |
• Deze training is bedoeld als training en mijlenmaker voor zeezeilers die als jachtschipper willen varen op getijdenwater. |
NWD-CWO traject |
• Adequate zeemijlen maken om eerder opgedane kennis in de praktijk te brengen. Als je gaat voor certificering zijn deze tochten de ultieme voorbereiding voor een examen. • Je zal merken dat je zaken eerder ziet aankomen en je makkelijker kan anticiperen. • Veel onderdelen van de zeilvaardigheid, navigatie en reisplanning komen aan de orde. |
RYA traject |
• Milebuilder for the RYA Yachtmaster qualifying passages |
Geen examen voor III of IV tidal |
Deze zeiltraining is een echte mijlenmaker (milesbuilder) en intensieve training in boeiende West Europeesche vaargebieden. Door te trainen in verschillende vaargebieden krijg je een zeer brede ervaring in verschillende omstandigheden. Dat is goed voor jouw zeil-CV en eventueel in voorbereiding op een examen. Er is echter geen examen in deze periode. Als je er klaar voor bent geeft de instructeur dat aan en kan je een examen inplannen voor niveau III of IV NWD en CWO zijn inhoudelijk gelijkwaardig: Motormanoeuvreren komt matig aan de orde (> overleg Manoeuvreer-cursus) |
Taken aan boord |
Jouw instructeur begeleidt je aan de hand van jouw praktische kennis en vaardigheden en bespreekt vervolgens de rollen en taken die je met elkaar gaat vervullen. Er is weinig tijd voor theoretische bijscholing. Zorg ervoor dat je voorgaand de reis al wat ingelezen hebt. |
De Route en het programma |
We bespreken de eerste dag de verschillende 'passages', tactiek van beslismomenten en vervolgens anticiperen op veranderingen in wind en weersomstandigheden. Als eerste zullen we in kleine groepjes aandacht besteden aan het verzamelen van alle info uit de Reeds en het opstellen van het reisplan met daarin de stroom vensters mogelijke invulling van de 'passages'. Soms heb je stroom mee maar als je dan weer de wind tegen hebt wil je niet op die bepaalde plekken zijn. Je gaat merken dat dit niet zomaar een gebied is om even te zeilen. Maar een tactiek met beslismomenten en vervolgens anticiperen op veranderingen in wind en weersomstandigheden. We spreken ook de aanloop details van de havens, 'pilotage. |
Wat neem je mee? |
Overzicht met wat je meeneemt aan boord vind je bij: Wat neem je mee? Omdat het vertrekpunt niet in Harlingen is, is het niet altijd mogelijk om een zeilpak te huren. Geef het ruim van tevoren aan en vraag naar de mogelijkheden. |
Wie zijn jouw medecursisten? |
• Actieve en avontuurlijke zeilers |
Met welke 50+ nieuwe vaardigheden ga je jouw navigatie verbeteren? |
|
Communicatie na boeken |
Je ontvangt de bevestiging van je boeking via mail. Hierna ontvang je geen mails meer van kantoor: alle informatie over je reis kun je namelijk op de website vinden onder Mijn gegevens: Vaak stuurt de instructeur kort van tevoren een welkomstmail. Eventueel met bijzonderheden, voorbereiding etc. Met kantoor kan je mailen voor: |
Annulering |
Bij annulering is restitutie niet mogelijk. We raden je echt aan een eigen (doorlopende) annuleringsverzekering af te sluiten. Inhalen is helaas lastig plannen en kan alleen last Minute. Dit staat uitgebreid vermeld in onze annuleringsvoorwaarden. Lees deze vooraf door. |
Prijs Inclusief |
Instructie, verblijf en overnachting aan boord, gasverbruik en brandstofkosten, verzekeringen, watersportpaspoort met certificaten en btw. |
Prijs Exclusief |
Vervoer van en naar de op- afstapplaats. Boordkas voor het eten aan boord en de havengelden. De schipper wordt hiervan vrijgehouden. |
Voorbereiding |
Zorg dat je voldoende theorie hebt gelezen en dat je de Theoretische Kustnavigatie goed beheerst. |
Einde cursus |
De cursus is over het algemeen, na schoonmaken en ontruimen, op de afgesproken tijd afgelopen. Deze tijd is een richtlijn. |