Milesbuilder voor schippers, Harwich of Lowestoft

« Terug naar het overzicht

Maak zelf uw zeilplan

Er staan nog geen reizen in uw zeilplan

Mile builder waarin we ongeveer 300 zeemijlen maken in 4 dagen.
Deze zeiltrip vanaf Harwich heeft twee verschillende vaargebieden, namelijk 2 x de Noordzee passage en de verkenning van de Engelse oostkust met haar rivieren. Deze training en verkenning is de balans tussen het aanleren van vaardigheden, intensieve training, mijlen maken en uw actieve zeilvakantie.

De Noordzeeoversteek is meestal een leuke uitdaging. De route; de windmolen parken maar ook de verkeersscheidingstelsels en als we aankomen bij de Oostkust, de banken waar we met de nodige veilige sectoren, tussen varen.

We bepalen de strategie van onze oversteek aan de hand van de gegevens, het weer en het juiste moment om over te steken.. Maar onze route zal niet een rechte lijn zijn. Het is een spel van beslismomenten en anticiperen op veranderingen in wind en omstandigheden. Daarnaast is er natuurlijk nog de scheepvaart en vissers. Het is tocht die ongeveer 20-32 uur zal duren. Om inzicht te krijgen in de bewegingen van het schip bepalen we aan de hand van onze gispositie de vorderingen. Een traditionele wijze die nog zeer goed werkt. Eenmaal aangekomen gaan we de track nakijken op de boordcomputer.

De Engelse oostkust kent een paar zeer mooie rivieren. De River Deben, de River Orwell (PinMill) en het begin van de Thamesmonding. Door banken en drempels zijn sommige rivieren niet altijd en soms lastig te benaderen. Denk aan Southwold of River Deben met banken die na elke periode van harde wind net even op een andere plek liggen. Zij vragen een gedegen voorbereiding en goede timing. Eenmaal voorbij Harwich op de River Orwell, ademt het gebied een serene sfeer waar het glooiende landschap, parkachtig aandoet.

Halverwege de river Orwell ligt aan bakboord Woolverstone. Vanaf deze jachthaven is het een mooie wandeling langs de oever van de Orwell, naar Pinn Mill met de beroemde pub Butt & Oyster.

De route is afhankelijk van weer en getijde en bepaalt u samen met de instructeur. Maar u leest al dat er hier en daar genoeg beslismomenten zijn die de strategie bepalen. Om daar al een beeld van te hebben is het aan te bevelen dat u ervaring heeft en een reisvoorbereiding heeft gevolgd.

Vervoer:
U stapt op + af in Amsterdam Marina.

Meer details & aanvullende informatie voor de mijlenmaker

Welke ervaring verwachten wij voor deze cursus?

Je hebt al minimaal 5 dagen of 100 zm met een kajuitjacht gezeild als volwaardig bemanningslid, bijvoorbeeld een Basiscursus. Als je twijfelt, kan je altijd met het kantoor overleggen of dit de juiste reis voor je is. Het is geen meezeilvakantie we verwachten dus inzet en flexibiliteit bij het varen.

Heb je meer ervaring dan zal de schipper je ongetwijfeld vragen of je taken als wachtleider, reisvoorbereiding, navigatie en de aanloop van een haven wilt doen.

Voorbereiding

Het is natuurlijk altijd goed je in te lezen. Als je ervaring hebt en echt aan de slag wilt met navigatie is parate kennis van de kustnavigatie essentieel.

Je kan je inlezen in de:
• Leidraad voor kajuitjachtzeilen van Richard Vooren.
• Een studieboek voor Vaarbewijs 2
• Theoretische Kustnavigatie

Pilots, zeekaarten van de havens en iets van toeristische boeken zijn aan boord.

Programma v.w.b. actief zeilen

Deze zeiltocht is niet te vergelijken met een zeilcursus in Nederland.

Tips voor navigeren langs de kust of op open zee
• Juiste Reisvoorbereiding, stroomvensters, beslismomenten
• Opstellen van een plan
• Werken met de buitenlandse Almanakken.

• Toepassen van peilingen, positiebepaling
• Hoe onderscheid je hoofd en bijzaken
• Veilig werken met elektronisch apparatuur als hulpmiddel voor de navigatie
• Veel praktische tips met klassieke plaatsbepaling
• Al zeilend lichten herkennen in het donker
• Praktijk stroom over lij
• Veilige sectoren & transitopeilingen

• Hoe komen we aan de weersinformatie?
• Wat is de invloed van de weersverwachting op ons plan
• Anticiperen op veranderingen in wind en omstandigheden
• Windrichtingsverandering bij de kust
• Diverse golf, stroom, wind effecten bij het passeren van kapen, ondiepten, en pieren
• Aanlopen havens (voorbereiding, regels)

• Tips en toepassen Bepalingen ter Voorkoming van Aanvaringen op zee
• Proactief zeilen, Zeiltrim toepassen.

• Voor oefeningen met motormanoeuvreren is geen ruimte in havens en de planning. Al ben je al snel bezig met de grondbeginselen en mogelijkheden van controle over het schip. Eenvoudig afmeren en wegvaren. Je wordt handig met lijnen en stootwillen.

CWO-Certificaat

Op deze tocht kan je gekwalificeerde zeemijlen maken voor RYA of CWO. Al is dit niet echt een cursus zoals in Nederland. Je zal veel leren gedurende de week. Als je voldoende vorderingen maakt kunnen we de leskaarten er bij pakken om enige punten af te tekenen voor het CWO I, II of III. Je krijgt een goed advies waar je staat aan het einde van de reis.

Adventure en actieve vakantie

Het is geen meezeilreis Je zeilt actief met andere enthousiaste zeilers. Er is naast het zeilen soms tijd om de wal op te gaan of een excursie te volgen.

Wat neem je mee?

Overzicht met wat je meeneemt aan boord vind je bij onze standaard lijst: Wat neem je mee?

Kussens en Vito Hammer reddingsvesten zijn aanwezig.
Neem een zeilpak mee. Verder vooral zonnige kleding en handdoeken. Denk ook aan een zonnebril, pet of hoed, zonnebrandmiddel, lippenbalsem, gymschoenen met een zachte lichte zool. Dit alles verpakt in een opvouwbare reistas of plunjezak (geen koffer!). Een (licht) Zeilpak voor als we wat langer doorzeilen, het regent of voor opspattend water. Het hoeft geen superzware kwaliteit te zijn.

Als je het een en ander wilt vastleggen, mag het foto/filmtoestel niet ontbreken. We vinden het erg leuk om je foto's, filmpjes of verhaal te zien op onze Facebook-pagina of website. Zorg zelf voor een goede bescherming van je elektronische apparatuur, ook in kasten aan boord. Denk daarbij ook aan je laptop of i-Pad etc. Aan boord moet je altijd rekenen op een min of meer vochtige omgeving! Wij zijn niet aansprakelijk voor deze schade. Eventueel een anti-zeeziektemiddel (bv Primatour). Oordopjes zijn handig als je licht slaapt. Als je medicijnen gebruikt die je moet innemen (of voor noodgevallen) geef dit dan van tevoren aan bij de instructeur. Informatie blijft vanzelfsprekend vertrouwelijk. We verzoeken je medische zaken die van belang zijn voor langer verblijf op zee van te voren te melden aan kantoor.

Wie zijn jouw mede cursisten?

• actieve en avontuurlijke zeilers
• zeilers die nieuw vaargebied willen verkennen
• zeilers die zich willen verdiepen in de vaardigheden
• inschrijvingen zijn meestal individueel
• leeftijden variëren
• man/vrouw verdeling gemiddeld 60/40

Het schip

We varen met een kajuitjacht van ruim 13 meter, een Dehler Hanse 44, Met ruim voldoende slaapplaatsen.. Door te varen met eigen schepen weet je zeker dat de schepen voldoen aan alle veiligheidseisen.

Communicatie na boeken

Je ontvangt de bevestiging van je boeking via mail. Hierna ontvang je geen mails meer van kantoor: alle informatie over je reis kun je namelijk op de website vinden onder Mijn gegevens':
• reis, hier zie je jouw medeopvarenden.

• zodra de instructeur bekend is, zie je ook de instructeur.
• je kan berichten sturen, bijvoorbeeld voor het delen van vluchtgegevens en samen reizen.

• Vaak stuurt de instructeur enkele weken van tevoren een welkomstmail. Eventueel met bijzonderheden, voorbereiding of boodschappen etc.

Met kantoor kan je natuurlijk altijd mailen voor
• Administratieve vragen
• Natuurlijk beantwoorden we ook graag je andere vragen.

• Afmelding. Deze moeten tijdig worden gemeld! Zie Annuleringsvoorwaarden.

Annulering

Bij annulering is restitutie niet mogelijk. We raden je echt aan een eigen (doorlopende) annuleringsverzekering af te sluiten. Inhalen is helaas lastig plannen en kan alleen last Minute. Dit staat uitgebreid vermeld in onze annuleringsvoorwaarden. Lees deze vooraf door.

Prijs Inclusief

Instructie, verblijf en overnachting aan boord, verzekeringen, Aantekening in digitaal CWO watersportpaspoort met certificaten en btw.

Prijs Exclusief

Vervoer van en naar de op- af-stapplaats.
De boordkas bestaande uit:
• gas (1 fles per week)
• diesel. Aan het einde van elke reis tanken we diesel af.
• eten aan boord
• havengelden.
• eventuele Douanekosten
• reisverzekering en annuleringsverzekering.

(gemiddeld, zijn deze kosten vanaf 25 euro pppd. Maar het team heeft zelf invloed op motoren, ankeren, eten en drinken (Hierbij is geen rekening gehouden met met uit eten gaan). De schipper wordt vrijgehouden van de boordkas.

Vliegen

Vluchten naar/van de op- en afstapplaats regel je zelf.

Kijk voor tickets op Google Flights of
Als je een dag eerder komt of later weggaat kan het zijn dat vliegtickets goedkoper zijn. Dan moet je wel zelf een hotel/overnachting regelen maar dan kan je wel alvast even wennen aan het weer.
Het is nooit voorgekomen maar als de reis niet door kan gaan betalen wij de Zeilkosten terug. Wij niet verantwoordelijk voor reis/hotel/vlieg kosten. De kans dat er door Coronamaatregelen een reis niet doorgaat wordt wel steeds kleiner.

Aanvang

Je verzamelt op de aangegeven tijd bij de instructeur. Tenzij er een andere tijd wordt voorgesteld. Er zijn altijd nog wat afhandelingen op de wisseldag of het bestaande team is nog aan het schoonmaken. Daarom is de aanvangstijd een richtlijn. Kom je een dag eerder, Dan moet je wel zelf een hotel/overnachting regelen maar dan kan je wel alvast even wennen aan het weer.
Eenmaal aan boord maken we kennis met elkaar en nemen we de plannen door. Misschien maken jullie vooraf al afspraken voor de boodschappen.

Einde cursus

De cursus is over het algemeen, na schoonmaken en ontruimen, op de afgesproken tijd afgelopen.