Explore & Yachtmaster Training Round Britany

« Terug naar het overzicht

Maak zelf uw zeilplan

Er staan nog geen reizen in uw zeilplan

Impressie van de reis van Pornichet naar Granville

Rondom Bretagne. Een reis van 11 dagen en ruim 350 nm. Je start deze reis in Lorient of Pornichet. We zoeken onze weg langs de vele eilanden en de ruige kust van Bretagne. Eerst in westelijke richting tot aan Ile de Sein, daarna verkennen we om de punt van Bretagne heen de woeste noordkust.

Qua deelnemers kan je denken mensen die een actieve zeiltraining willen volgen. Je maakt langere tochten en een reeks korte. Af en toe maken jullie gebruik van de Culinaire hoogstandjes aan de wal. Deze reis is een uitdaging voor wie zijn vaardigheden in navigatie en routeplanning verder wil ontwikkelen. Zuid Bretagne: De eerste dagen merk je nog relatief weinig van de getijde stroom. Aan de zuidkust vinden we hoogtepunten als de Golf van Morbihan, Belle Île en Concarneau. Bij de westelijke punt wordt de stroom echt een factor om rekening mee te houden. We zullen nauwkeurig de stroomvensters moeten bepalen om via de Raz de Sein en Chenal du Four de punt van Brest te kunnen ronden. Onze route zit vol beslismomenten en we zullen voortdurend moeten anticiperen op veranderingen in wind en omstandigheden.

Île d’Ouessant, het westelijkst gelegen bretonse eiland, kan alleen onder zeer gunstige omstandigheden worden aangelopen. Vanwege de koude en warme golfstroom, die elkaar hier ontmoeten ontstaan er vreemde omstandigheden. Zo kan er plotseling dichte mist opkomen. Supermooi, maar realiseer je wel, dat je ook weer weg moet. Als het lukt om er te komen is het zeer de moeite waard om een fiets te huren en het eiland goed te verkennen.

Les Abers op de punt van Bretagne zijn rivieren die uit de rotskust te voorschijn lijken te springen. Ze zijn allemaal aan te lopen, mits we zorgvuldig rekenen. Aan de noordkust vinden we prachtige havens als Roscoff, Treguier en Paimpol, die ook een uitdaging vormen om aan te lopen.

Ile chaussey

Bij Noord Bretagne wordt het grootste getijverschil van Europa gemeten. Bij Granville en St Malo kan dat oplopen tot ruim 10 meter. Bij de Kanaaleilanden (Brits en Frans) staat dan ook een bijzonder sterke getijdenstroom. Voor zeezeilers met enige ervaring is dit gebied een uitdaging om kustnavigatie en stroomvensters te oefenen. Te laat voor een gunstig tij heeft direct consequenties, alles draait hier om planning en anticiperen op omstandigheden.

We varen deze trip met de WESTWIND

Afspraken vervoer:
We rijden met de huurbus direct van en naar Amsterdam. Andere op/afstapplaatsen zijn in overleg in de rechte lijn Amsterdam- Utrecht - Breda?
Enkele weken van te voren kun je met de schipper en de andere opvarenden contact opnemen via ‘berichten’ op het forum bij je reis op de website. Jouw bijdrage (contant in de kasenveloppe van de bus) in de onkosten is naar Lorient of Pornichet zijn 95 euro. Voor de terugreis vanaf Granville is je bijdrage 90 euro.

 

Algemene informatie met nadere details voor uw Jachtschippertraining. CWO III of RYA Coastalskipper

Welke ervaring verwachten wij?

Je hebt het meeste aan deze tocht bij een opgedane ervaring vergelijkbaar met minimaal 15 dgn of 500 zm op getijde water inclusief navigatie, reisplanning, Almanak, zeil- en motorvaardigheden. Je beheerst de kustnavigatie en bent in bezit van CWO II tidal of vergelijkbaar.

Welke taken kan je  vervullen?

Jouw instructeur begeleidt je aan de hand van jouw ervaring met jouw taken aan boord. 
• Als actieve bemanning zult je sturen en zich bezig zijn met het reilen en zeilen.
• Als wachtleider hou je de navigatie bij.en het bewaken van koersen
• Als schipper heb je een proactieve rol in de tochtplanning.
• Wacht te kooi :-).
Naast de cursusonderdelen zult je sowieso alle taken uitvoeren die horen bij een pittige zei
ltocht of oversteek.

Trainings stromengs-onderdelen

Het stroomt op deze tocht soms erg hard• we maken 60 mile passages. Inclusief zeilen met stevige stromen. Navigeren langs de kust of op open zee met alle middelen toe die ons ter beschikking staan. • Werken met buitenlandse Almanakken. • Veilige sectoren en transit 's. • "Bepalingen ter Voorkoming van Aanvaring" • Reisvoorbereiding & masterplan • Stroomvensters, beslismomenten en anticiperen op veranderingen in wind en omstandigheden • De route zal nooit een rechte lijn zijn. • Proactief zeilen en de zeiltrim toepassen. • Leiding geven va begin tot eind. Er is geen tot weinig tijd voor motormanoeuvres!.

Bij het evalueren kunnen we de route die we gevaren hebben terugkijken op de computer. We gebruiken als hulpmiddel bij de navigatie de boordcomputer met WinGPS Voyager. De instructeur speelt altijd in op jouw ervaring en bespreekt dit met je aan de hand van leskaarten en aandachtspunten. De "Vorderingen en Advies" wordt aan het einde van de reis bijgewerkt in uw zeil-CV. Zodat je op een adequate vervolgtraining verder gaat.

Examens

Als je er klaar voor bent en met voldoende vorderingen en ervaringsmijlen op getijde water kun je gedurende deze zeiltocht examen doen voor CWO III "tidal" of vaak ook RYA Coastal. Geef dat wel duidelijk van te voren aan. Bovendien certificaten halen hoeft niet het doel te zijn.
Informatie over de norm CWO-certificaten.
Informatie over de norm RYA certificaten.

Waar staat deze in het programma?

Deze toptraining, masterclass, is bedoeld voor zeezeilers die aan het einde als volwaardig en zelfstandig jachtschipper op een zeegaand zeiljacht willen varen. "Huren zal ineens een stuk makkelijker zijn."

Wat neem je mee?

Overzicht met wat je meeneemt aan boord vindt je bij: Wat neemt u mee? Zeilpakken zijn te huur. Laat voor buitenlandse trips wel zeer tijdig weten (€ 9 x aantal dagen)!

Wie gaan er mee? Inschrijvingen zijn meestal individueel. Leeftijden kunnen variëren. Gemiddeld man/vrouw  60/40
Schepen Je vaart met een kajuitjacht van 13 meter. Meer over de schepen.
Prijs inclusief Instructie, verblijf en overnachting aan boord, gasverbruik en brandstofkosten, verzekering, watersportpaspoort met certificaten, BTW
Prijs exclusief

Vervoer naar en van de op- afstapplaats. Boordkas voor het eten boord en de havengelden. De schipper wordt hiervan vrijgehouden.

Aanvangs tijd

Je wordt op de aangegeven tijd bij de boot verwacht. Je hoeft je dus niet eerder aan te melden.
Bij afspraken vervoer staat een suggestie voor samen rijden .

 Eind tijd

De cursus is over het algemeen, na schoonmaken en ontruimen, op de afgesproken tijd afgelopen. Daarna is er ruim de tijd om naar huis te rijden of een vlucht te nemen. De vermelde tijd is een richtlijn. Vermeld jouw vlucht in het forum op de site zodat anderen ook eventueel kunnen boeken..