Er staan nog geen reizen in uw zeilplan
Je start deze reis in L'Orient en je zeilt naar Brest. Je zal merken dat dit niet zomaar een gebied is om even te zeilen. In Bretagne wordt het grootste verval van Europa gemeten en er staat een sterke getijdenstroom.
Het is voor ervaren zeezeilers bij uitstek geschikt voor het oefenen van kustnavigatie en het berekenen van stroomvensters. Als je te laat bent voor een gunstig tij heeft dat direct consequenties. Alles draait hier om routeplanning. Onze route zal ook niet een rechte lijn zijn. Het is een spel van beslismomenten en anticiperen op veranderingen in wind en weeromstandigheden. Het is voor deelnemers die een actieve zeiltraining willen volgen. Je maakt langere tochten en korte tochten. In de rol van schipper bepaal je de strategie aan de hand van variabelen zoals het weer. Al met al een verzameling met genoeg oefenmomenten die de nodige voorkennis vraagt zoals gedegen kennis van de kustnavigatie. Het volgen van de cursus reisvoorbereidingsdag zal voor deze reis een goede voorbereiding zijn. Deze training / cursus is een goede balans tussen het aanleren van vaardigheden, intensieve training, mijlen maken en een actieve zeilvakantie.
Vervoer:
We rijden met een huurbus naar 'L Orient en van Brest gaan we met de huurbus terug naar Nederland. We rijden tot aan de haven. Tijdens deze busreizen stoppen we in Harlingen, Amsterdam, Utrecht en/of Breda. De onkosten zijn 170 euro per persoon en dat is inclusief tolwegen en diesel. In de huurbus kun je de betaling doen met een QR-code.
|
|
Welke ervaring verwachten wij voor deze cursus? |
Je bent gewend aan een actieve rol met zeilen op getijde water en het leven aan boord. Je kunt je het beste verdiepen in jouw vaardigheden als je een van de volgende ervaringen hebt. Je kan natuurlijk altijd met kantoor overleggen of dit iets voor je is. • 10 dagen op een kajuitboot waarin bijvoorbeeld ervaring is opgedaan als met getijden, navigatie, reisplanning, de boekwerken en zeil- en motorvaardigheden. |
Waarom deze tocht? |
• Deze training is bedoeld als training en mijlenmaker voor zeezeilers die als jachtschipper willen varen op getijdenwater. |
De instructeur |
De instructeur is zowel schipper, instructeur als gastheer. Wij nemen graag het voortouw als het gaat om vernieuwing. We zien de plotter als een goede aanvulling. Maar ook hoe fundamentele navigatie technieken onze navigatie kunnen versterken. |
CWO traject |
• Adequate zeemijlen maken om eerder opgedane kennis in de praktijk te brengen. Als je gaat voor certificering zijn deze tochten de ultieme voorbereiding voor een examen. • Je zal merken dat je zaken eerder ziet aankomen en je makkelijker kan anticiperen. • Veel onderdelen van de zeilvaardigheid, navigatie en reisplanning komen aan de orde. |
RYA traject |
• Milebuilder for the RYA Yachtmaster qualifying passages |
Geen examen voor III of IV tidal |
Deze zeiltraining is een echte mijlenmaker (milesbuilder) en intensieve training in boeiende West Europeesche vaargebieden. Door te trainen in verschillende vaargebieden krijg je een zeer brede ervaring in verschillende omstandigheden. Dat is goed voor jouw zeil-CV en eventueel in voorbereiding op een examen. Er is echter geen examen in deze periode. Als je er klaar voor bent geeft de instructeur dat aan en kan je een examen inplannen voor niveau III of IV. Dat kan met een korting. Motormanoeuvreren komt minder aan de orde aan de orde omdat het niet altijd kan. (> overleg Manoeuvreer-cursus) |
Taken aan boord |
Jouw instructeur begeleidt je aan de hand van jouw praktische kennis en vaardigheden en bespreekt vervolgens de rollen en taken die je met elkaar gaat vervullen. Er is weinig tijd voor theoretische bijscholing. Zorg ervoor dat je voorgaand de reis al wat ingelezen hebt. |
De Route en het programma |
We bespreken de eerste dag de verschillende 'passages', tactiek van beslismomenten en vervolgens anticiperen op veranderingen in wind en weersomstandigheden. Als eerste zullen we in kleine groepjes aandacht besteden aan het verzamelen van alle info uit de Reeds en het opstellen van het reisplan met daarin de stroom vensters mogelijke invulling van de 'passages'. Soms heb je stroom mee maar als je dan weer de wind tegen hebt wil je niet op die bepaalde plekken zijn. Je gaat merken dat dit niet zomaar een gebied is om even te zeilen. Maar een tactiek met beslismomenten en vervolgens anticiperen op veranderingen in wind en weersomstandigheden. We spreken ook de aanloop details van de havens, 'pilotage. |
Wat neem je mee? |
Overzicht met wat je meeneemt aan boord vind je bij: Wat neem je mee? Omdat het vertrekpunt niet in Harlingen is, is het niet altijd mogelijk om een zeilpak te huren. Geef het ruim van tevoren aan en vraag naar de mogelijkheden. |
Wie zijn jouw medecursisten? |
• Actieve en avontuurlijke zeilers |
Met welke 50+ nieuwe vaardigheden ga je jouw navigatie verbeteren? |
|
Communicatie na boeken |
Je ontvangt de bevestiging van je boeking via mail. Hierna ontvang je geen mails meer van kantoor: alle informatie over je reis kun je namelijk op de website vinden onder Mijn gegevens: Vaak stuurt de instructeur kort van tevoren een welkomstmail. Eventueel met bijzonderheden, voorbereiding etc. Met kantoor kan je mailen voor: |
Annulering |
Bij annulering is restitutie niet mogelijk. We raden je echt aan een eigen (doorlopende) annuleringsverzekering af te sluiten. Inhalen is helaas lastig plannen en kan alleen last Minute. Dit staat uitgebreid vermeld in onze annuleringsvoorwaarden. Lees deze vooraf door. |
Prijs Inclusief |
Instructie, verblijf en overnachting aan boord, gasverbruik en brandstofkosten, verzekeringen, watersportpaspoort met certificaten en btw. |
Prijs Exclusief |
Vervoer van en naar de op- afstapplaats. Boordkas voor het eten aan boord en de havengelden. De schipper wordt hiervan vrijgehouden. |
Voorbereiding |
Zorg dat je voldoende theorie hebt gelezen en dat je de Theoretische Kustnavigatie goed beheerst. |
Einde cursus |
De cursus is over het algemeen, na schoonmaken en ontruimen, op de afgesproken tijd afgelopen. Deze tijd is een richtlijn. |