Er staan nog geen reizen in uw zeilplan
Pittige en leuke training bij de Engelse Oostkust, Bretagne, Normandie, the Solent, Race of Alderney, Kanaaleilanden en natuurlijk Sark.
Kenmerk van deze zeiltraining is de afwisseling, de sterke stroming en het grote verval. Daarnaast speelt daarom ook reisplanning en tactiek een belangrijke rol in samenhang met de weersverwachting en actueel weer.
Voor vertrek bepalen we de strategie van onze Noordzee-oversteek aan de hand van de gegevens. Het weer is daarbij natuurlijk een belangrijke factor bij de beslissing of en wanneer we zullen oversteken. Onze route zal niet een rechte lijn zijn. Het is een spel van beslismomenten en anticiperen op veranderingen in wind en omstandigheden. Om inzicht te krijgen in de bewegingen van het schip bepalen we aan de hand van onze gispositie de vorderingen, een traditionele wijze die een belangrijk onderdeel uitmaakt van de navigatie. Eenmaal aangekomen gaan we de track evalueren met de elektronische navigatie-apparatuur.
De Thames monding is een gebied met vele banken waar we op de juiste momenten tussen door zullen navigeren afhankelijk van weer en getijde. Het vaargebied is tussen Harwich en Ramsgate. Samen met de instructeur bepaal je de route.
Het nauw van Calais is niet alleen het meest drukke vaargebied, het bevat vele banken, verstopte geulen en kenmerken die we kunnen gebruiken bij de navigatie. Om daar al een beeld van te hebben is het aan te bevelen dat je ervaring hebt en/of een reisvoorbereidingsdag hebt gevolgd.
Als er tijd voor is, is de Solent een optie. De nautische uitdaging is het inspelen op ondieptes met dwarsstroming, lichtsectoren en de grote scheepvaart. De typische getijdestroming rond het eiland Wight bepaalt het vaarplan, dit is het watersport Mekka van Engeland. Naast de talrijke ankerplaatsen zijn er vele havens met een typerende klassieke uitstraling. Het water is er helder lichtgroen door de kalkachtige bodem, dat nodigt uit voor een duik.
Na het bezoek aan de Engelse kust begin je aan de Kanaaloversteek en via de Race of Alderney, een gebied waar het extreem hard kan stromen, naar de Kanaaleilanden. Er zijn ontelbare navigatieoefeningen te doen met veilige sectoren en de stroom berekeningen. Het is een mooi verkenningsgebied met ankerbaaien, mooie plaatsjes en altijd het aanblik van de ruige rotsen en vervaarlijke herkenningspunten. In de hoek bij Granville kan het verval oplopen tot ruim 10 meter. Mooi oefengebied voor ervaren zeezeilers bij uitstek geschikt voor het oefenen van kustnavigatie en stroomvensters. Te laat voor een gunstig tij heeft direct consequenties, alles draait hier om routeplanning. Culinaire hoogstandjes aan de wal.
Afspraken vervoer:
We rijden met de huurbus terug vanuit Granville, deze rijdt in een rechte lijn van Granville naar Harlingen en kan stoppen in Breda, Utrecht en/of Amsterdam. Jouw bijdrage in de onkosten voor dit vervoer zijn 95 euro (inclusief diesel en tolwegen). Je betaald bij aanvang van de rit. Je hebt enkele weken tevoren contact met jouw instructeur en andere deelnemers middels het berichtenforum op de website bij jouw reis.
|
|
Welke ervaring verwachten wij voor deze cursus? |
Je bent gewend aan een actieve rol met zeilen op getijde water en het leven aan boord. Je kunt je het beste verdiepen in jouw vaardigheden als je een van de volgende ervaringen hebt. Je kan natuurlijk altijd met kantoor overleggen of dit iets voor je is. • 10 dagen op een kajuitboot waarin bijvoorbeeld ervaring is opgedaan als met getijden, navigatie, reisplanning, de boekwerken en zeil- en motorvaardigheden. |
Waarom deze tocht? |
• Deze training is bedoeld als training en mijlenmaker voor zeezeilers die als jachtschipper willen varen op getijdenwater. |
NWD-CWO traject |
• Adequate zeemijlen maken om eerder opgedane kennis in de praktijk te brengen. Als je gaat voor certificering zijn deze tochten de ultieme voorbereiding voor een examen. • Je zal merken dat je zaken eerder ziet aankomen en je makkelijker kan anticiperen. • Veel onderdelen van de zeilvaardigheid, navigatie en reisplanning komen aan de orde. |
RYA traject |
• Milebuilder for the RYA Yachtmaster qualifying passages |
Geen examen voor III of IV tidal |
Deze zeiltraining is een echte mijlenmaker (milesbuilder) en intensieve training in boeiende West Europeesche vaargebieden. Door te trainen in verschillende vaargebieden krijg je een zeer brede ervaring in verschillende omstandigheden. Dat is goed voor jouw zeil-CV en eventueel in voorbereiding op een examen. Er is echter geen examen in deze periode. Als je er klaar voor bent geeft de instructeur dat aan en kan je een examen inplannen voor niveau III of IV NWD en CWO zijn inhoudelijk gelijkwaardig: Motormanoeuvreren komt matig aan de orde (> overleg Manoeuvreer-cursus) |
Taken aan boord |
Jouw instructeur begeleidt je aan de hand van jouw praktische kennis en vaardigheden en bespreekt vervolgens de rollen en taken die je met elkaar gaat vervullen. Er is weinig tijd voor theoretische bijscholing. Zorg ervoor dat je voorgaand de reis al wat ingelezen hebt. |
De Route en het programma |
We bespreken de eerste dag de verschillende 'passages', tactiek van beslismomenten en vervolgens anticiperen op veranderingen in wind en weersomstandigheden. Als eerste zullen we in kleine groepjes aandacht besteden aan het verzamelen van alle info uit de Reeds en het opstellen van het reisplan met daarin de stroom vensters mogelijke invulling van de 'passages'. Soms heb je stroom mee maar als je dan weer de wind tegen hebt wil je niet op die bepaalde plekken zijn. Je gaat merken dat dit niet zomaar een gebied is om even te zeilen. Maar een tactiek met beslismomenten en vervolgens anticiperen op veranderingen in wind en weersomstandigheden. We spreken ook de aanloop details van de havens, 'pilotage. |
Wat neem je mee? |
Overzicht met wat je meeneemt aan boord vind je bij: Wat neem je mee? Omdat het vertrekpunt niet in Harlingen is, is het niet altijd mogelijk om een zeilpak te huren. Geef het ruim van tevoren aan en vraag naar de mogelijkheden. |
Wie zijn jouw medecursisten? |
• Actieve en avontuurlijke zeilers |
Met welke 50+ nieuwe vaardigheden ga je jouw navigatie verbeteren? |
|
Communicatie na boeken |
Je ontvangt de bevestiging van je boeking via mail. Hierna ontvang je geen mails meer van kantoor: alle informatie over je reis kun je namelijk op de website vinden onder Mijn gegevens: Vaak stuurt de instructeur kort van tevoren een welkomstmail. Eventueel met bijzonderheden, voorbereiding etc. Met kantoor kan je mailen voor: |
Annulering |
Bij annulering is restitutie niet mogelijk. We raden je echt aan een eigen (doorlopende) annuleringsverzekering af te sluiten. Inhalen is helaas lastig plannen en kan alleen last Minute. Dit staat uitgebreid vermeld in onze annuleringsvoorwaarden. Lees deze vooraf door. |
Prijs Inclusief |
Instructie, verblijf en overnachting aan boord, gasverbruik en brandstofkosten, verzekeringen, watersportpaspoort met certificaten en btw. |
Prijs Exclusief |
Vervoer van en naar de op- afstapplaats. Boordkas voor het eten aan boord en de havengelden. De schipper wordt hiervan vrijgehouden. |
Voorbereiding |
Zorg dat je voldoende theorie hebt gelezen en dat je de Theoretische Kustnavigatie goed beheerst. |
Einde cursus |
De cursus is over het algemeen, na schoonmaken en ontruimen, op de afgesproken tijd afgelopen. Deze tijd is een richtlijn. |